ΓΡΑΜΜΑΤΟΣΕΙΡΕΣ




 

Η περιπέτεια ενός καλλιτέχνη, στα πελάγη της ελληνικής τυπογραφίας
Ο Τάκης Κατσουλίδης σε ένα στοπ καρέ της καριέρας του, μας αποκαλύπτει τη δαιδαλώδη περιπέτεια του τυπογραφικού σχεδιασμού μέσα από πρακτικά παραδείγματα πρωτότυπων σχεδίων, αλλά και σελίδων καλλιτεχνικών εκδόσεων που έθεσαν τις βάσεις της σύγχρονης Ελληνικής Τυπογραφίας, διατηρώντας άσβεστη τη φλόγα της ουμανιστικής ανακάλυψης του Γουτεμβέργιου. Πώς το κάθε γράμμα συμπεριφέρεται με το πριν και το μετά του στο σχηματισμό λέξεων; Πώς τα γράμματα δονούν και δονούνται; Γιατί οι λέξεις είναι γέφυρες; Γιατί η γραφή είναι η εικονογράφηση της γλώσσας και πατρίδα είναι η γλώσσα; Ο Κατσουλίδης γεμάτος ταλέντο, αφού σαν ζωγράφος και χαράκτης έχει πάρει μέρος και έχει διακριθεί επανειλημμένα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, γεμάτος εμπειρίας, γνώση και μαστοριά δεν είναι ένας σχεδιαστής αλφαβήτου που μας προτείνει προϊόντα. Ο Κατσουλίδης είναι πολιτισμικό αγαθό. Οι σχεδιαστικές του προτάσεις δεν μεταφέρουν την ιστορική γνώση αντιγράφοντας μονοδιάστατα τους χαρακτήρες και τα σύμβολα. Θα έλεγα ότι λειτουργεί σαν «καθηγητής σωματικής αγωγής» που προσπαθεί να πλάσει το σώμα των γραμμάτων και να κάνει το καθένα από αυτά να κινείται, να αναπνέει, να ζει και να δονείται. Όταν δε τα καλεί να συνταχθούν σε «σώμα», φανερώνουν την μοναδική εκπαίδευση που τους έχει προσφέρει. Ο Κατσουλίδης έχει μια ιδιαίτερη συμπάθεια στα «παράξενα παιδιά», το ζ, το ξ, το σ, το ς, το φ, το ω, το ψ, με άλλα λόγια στα γράμματα που χαρακτηρίζουν το δικό μας αλφάβητο. Όποιος διάβασε το, μοναδικό στην ελληνική βιβλιογραφία, βιβλίο του με τίτλο Το σχέδιο του γράμματος, που ευτυχώς υπάρχει στην ελληνική αγορά, θα έχει καταλάβει γιατί διαθέτει ένα μοναδικό τρόπο να σχεδιάζει χωρίς ψεγάδια τα γράμματα του ελληνικού αλφάβητου.
Δημήτρης Θ. Αρβανίτης
Μουσείο Μπενάκη 2010
Σχεδιαστής, μέλος της Alliance Graphique Internationale
Typefaces An artist’s adventure in the open sea of Greek typography
Takis Katsoulidis, in one of his career’s stills, he uncovers the meandering adventure of typographic design, through practical examples of original designs, as well as through pages of artistic publications that set the bases of modern Greek Typography, keeping the flame of Gutenberg’s humanist discovery alive. Which is each letter’s attitude towards the one before and the one after it, in forming words? How do letters vibrate and resonate? Why are words bridges? Why is writing language’s illustration, and why is language home? Katsoulidis, full of talent testified by his many shows and awards in Greece or abroad, full of experience, knowledge and skill, is not merely a typeface designer promoting his product. Katsoulidis is a cultural good. His design proposals do not carry historical knowledge by one-dimensional reproduction of its types and symbols. I would say that he functions as a ‘physical education teacher’ attempting to mould the bodies of letters and make each of them move, breathe, live and vibrate. And when he finally calls them to form one ‘body’, they display the unique training they have received. Katsoulidis has an odd soft spot for the ‘weird kids’ ζ, ξ, σ, ς, φ, ω, ψ; in other words for the letters that characterise our own, the Greek alphabet. Whoever read his – unique in Greek bibliography – book entitled ‘To Schedio tou Grammatos [The design of the Letter]”, which is thankfully available on the Greek market, will already have understood why he possesses a unique manner of designing the letters of the Greek alphabet without a flaw.
Dimitris Th. Arvanitis
Benaki Museum 2010
Designer, member of Alliance Graphique Internationale